Fakta och Fantasi om Framtiden

Fakta och fantasi om framtidens skidåkning

I Alperna drömmer många om framsteg och utveckling. Vi talar om alpin skidåkning. Och allt som följer. Varje skidåkare behöver mat och sömn. Och hyra eller köpa skidor och kläder och goggles. Och en drink eller två. Och naturligtvis ta sig dit …

Det finns projekt och planer på bygga ännu större skidområden. Så stora att det kommer att ta dig flera dagar att ta sig från ena änden till den andra. Naturligtvis drivs detta av konkurrensen. Att vara bland de största i världen. Eller den charmigaste … för att fortsätta locka bortskämda turister även i framtiden.

Låt mig berätta några projekt jag hört talas om eller stött på. Sant eller inte, det vet ingen..

Det största skidområde med ett gemensamt liftkort är Dolomiti Superski. Mycket framgångsrikt sedan 1970-talet då ett antal små liftägare kom överens om att ha ett liftkort för hela området som idag omfattar 464 liftar och 1200 km pist. I ärlighetens namn är det en utmaning att skida i mer än 5 av 12 delområden på en normal skidvecka. Det rör sig om 12 separata områden och information om olika skidbussar som förbinder delområdena med varandra är ibland svåra att hitta. De flesta delområden är i själva verket ett par angränsande skidområden med ingen eller liten anslutning.  Men det är utan tvekan en av de vackraste, mest spektakulära och charmigaste platser att åka skidor på.

Det mest omfattande liftkort jag känner till torde vara ett säsongskort som heter Snow Card Tirol och gäller i 91 skidområden med 1100 skidliftar och 4000 km pist. Det motsvarar sträckan från Tromsö till Malaga eller tvärsöver USA.

Nästa år kommer ett liftkort som gäller i hela Tarentaise i de franska Alperna. I det ingår 3 av världens största skidområdena i världen…

I den lilla söta byn Alagna Valsesia på södra sidan av Monte Rosa finns en sockerbagare, Piero, som en gång gjorde Monte Rosa i choklad. Med liftar, tåg och tunnlar. Hans skapelse illustrerade ett ganska vilt projekt att ansluta Zermatt-Cervinia med de tre orterna i Monterosa Ski; Champoluc, Gressoney och Alagna med Macugnaga och Saas Fee. En mega skidområde runt den näst högsta bergskedjan i Alperna.

Arlberg, som ödmjukt kallar sig ”skidåknings vagga” har ett projekt inför nästa år. Nämligen att förbinda Stuben, Zürs och Rauz i någon sorts triangel vilket gör att man i fortsättningen slipper skidbussar. Med den förra året invigda förbindelsen med Warth hamnar plötsligt Lech/Zürs i centrum av allt. I en utopiskt dröm finns en anslutning mellan Arlberg och Ischgl. Egentligen är det Kappl grannbyn 10 km ner i dalen som byggs ihop med Arlberg. Mellan Kappl och Ischgl återstår ett par tre liftar att bygga.. Om det någonsin blir verklighet kommer du att kunna åka skidor ”över” hela Österrike från norr till söder genom att starta i Warth 1 km från den tyska gränsen och sluta i schweiziska Samnaun.

En annan inte så utopiskt plan är att ansluta Disentis med Andermatt via Sedrun och Oberalp. Och sedan utöka skidområdet med en linbana från Göschenen intill Gotthard motorvägen, en av Schweiz största och mest populära transitvägar. Det kommer att ge enkel och snabb tillgång till de gigantiska snöfälten kring Oberalppasshöhe som redan idag är mycket populära touringområden.

Den klassiska vintersportorten, Megève, som råkar vara det 8: e största skidområdet i världen med 445 km pist … har sedan många år planer på en förbindelsen med Les Contamines (120 km pist). En liten kabinbana strax ovanför flygfältet är allt som behövs. Med ytterligare en sittlift och kanske en och annan släplift kan man ansluta sig till det angränsande Espace Diamant (192 km pist). De tre tillsammans kommer att utgöra det största sammanhängande skidområdet i världen med 750+ km pist …

Alpe d’Huez och Les 2 Alpes som konkurrerat i evigheter är väg att gå samman inom en snar framtid. De planerar att bygga en spektakulär kabinbana på ca 3000 m höjd tvärs över dalen som ansluter topparna inom respektive område med varandra.

Den andra drömmen som många skidåkare bär på är en enda lift som tar dig att stora folktomma snöfält.

La Grave har varit ett spektakulärt exempel med sin enda men inte så modern linbana. 

Krippenstein har en linbana tar dig upp på norra sidan av Dachstein med sin toppglaciär och ger tillgång till hela nordsida av berget…

Argentera är ett topphemligt puderhål med en lift som bara är öppen fyra dagar i veckan. Men snälla säg inget till någon.

Åk mer skidor

Peffe